De Singelloop Breda is een top-loopevenement waarbij de gezellige en bourgondische Bredase sfeer voorop staat. De duizenden toeschouwers en de vele muziekgroepen, dj’s en dansgroepen langs het parcours maken de Singelloop Breda de gezelligste loop van Nederland. Lopers kunnen deelnemen aan de 5 km, 10 km, halve marathon, bedrijvenloop of familieloop. Zo’n 500 vrijwilligers leiden alles in goede banen. Techno Event Services verzorgt het gehele mobiliteitsvraagstuk.
De samenwerking tussen de organisatie van de Singelloop en Techno Event Services dateert al sinds 2009. In de beginne alleen het verzorgen van het afsluiten parcours met verkeersmaatregelen. Sinds 4 jaar geleden zijn daar ook de verkeersregelaars en motorrijders bijgekomen. Ruim 6 maanden voorafgaand aan de wedstrijden komen de organisatie en Techno Event Services bij elkaar en bespreken dan de gehele wedstrijddag. Welke wijzigingen moeten er worden doorgevoerd, is er sprake van enige infrastructurele wijzigingen, zijn er bus routes gewijzigd, moeten doorlaatposten geoptimaliseerd worden, zijn er extra instanties die bereikbaar moeten zijn, etc, etc.
De eventueel gewijzigde overzichtstekening wordt als onderdeel van de vergunning aangeboden aan de vergunningverlener. Na akkoord hierop kan worden aangevangen met het opstellen van de definitieve versies van het algemeen verkeersdraaiboek, het overzicht verkeersposten en de individuele postinstructies. Voor de montageploegen van de verkeersmaatregelen worden de werkopdrachten up to date gemaakt. De materiaallijsten verkeersmaatregelen bij bijgesteld, zodat de juiste aantallen materiaalstukken in de juiste volgorde klaar gezet kunnen worden. Motorrijders en verkeersregelaars worden ingepland.
Draaiboeken en instructieformulieren worden via de organisatie aangeboden aan de vergunningverlener ter controle en maken integraal deel uit van de vergunning.
Precies 7 dagen, voorafgaand aan de Singelloop Breda wordt begonnen met het plaatsen van alle vooraankondigingsborden en alle borden verbod tot stilstaan. De resterende dagen worden alle materiaalstukken afgedraaid geplaatst.
Breda is uniek in zijn soort aangaande de methodiek van afsluiten en vrijgeven van het parcours. De Singel rondom het centrum van Breda maakt grotendeels deel uit van het parcours. Een van de werkploegen werkt van de binnenring naar de buitenring tegen de klok in en de andere werkploeg werkt van de buitenring naar de binnenring met de klok mee voor het opdraaien van alle verkeersmaatregelen. Ook het vrijgeven is uniek in zijn soort. De gehele buitenring moet afgesloten blijven, zodat binnen deze ring, middels een veilig werkgebied, alle maatregelen verwijderd kunnen worden. Breda is sinds een aantal jaren een echte EVENT-CITY, maar dit succes kent ook zijn keerzijde. Weggebruikers willen nu eenmaal via de kortste weg de stad in. De druk op sommige verkeersposten kan dan ook heel hoog worden als de laatste loper al ruim 60 minuten gepasseerd is en de afsluiting moet in stand blijven. Het opheffen van alle verkeersmaatregelen gebeurd vanuit de binnenring naar de buitenring. 1 werkploeg met de klok mee en de ander tegengesteld. Deze coördinatie, maar ook de coördinatie van de motorrijders, de parkeerstewards en de verkeersregelaars gebeurd door de projectleider van Techno Event Services, vanuit een tijdelijk commandocentrum op de grote markt te Breda.
Breda kijkt terug op succesvolle edities van de Singelloop Breda. Zo werd in 2016 nog een nieuw parcoursrecord gelopen, kreeg het de 5-sterrenclassificatie van de Europese Atletiekfederatie (EAA). De Singelloop Breda is hiermee het eerste jaarlijks hardloopevenement op de weg van Nederland dat deze status aan haar naam mag verbinden en in 2017 complimenteerde de regionale krant de organisatie met de vakkundigheid van de afsluiting van het parcours